סביבה לימודית

סביבה לימודית יכולה להתפרש בצורות שונות, ולהיתפס אצל כל אדם באופן אחר. באופן הכי בסיסי – סביבה לימודית היא האקלים החינוכי המשמש להטמעת הידע אצל הלומד\ת, והיא מורכבת מהיבטים רבים המשולבים זה בזה, החל ממרכיבים חומריים, דרך מרכיבים רעיוניים ועד כאלו שהינם אנושיים.

מטרתה של הסביבה הלימודית

יש כאלו הטוענים שהלמידה מתרחשת כל הזמן ובכל מקום. ע"פ גישה זו ניתן להתייחס לא רק לכיתה או למעבדה כמרחב לימודי, אלא גם לחצר המשחקים, מסדרונות המעבר, חדר המנהלת והמזכירות, ואפילו הכניסה לבית הספר או המכללה.
מטרתה העיקרית של הסביבה הלימודית הינה ליצור אקלים נעים ומזמין עבור התלמיד, כך שיתעוררו בו רצון, מוטיבציה וסקרנות ללמידה.

יצירת סביבה לימודית מזמינה

איך יוצרים סביבה לימודית מזמינה? ובכן, ברמה החומרית כיום יש נטייה לעיצוב צבעוני ומעניין של סביבות לימודיות: קירות מדברים, שולחנות וכיסאות מיוחדים ולא סטנדרטיים, מרחבים אינטראקטיביים ופעילים ועוד. סביבות שכאלה, גורמות לגירוי של החושים ברגע הכניסה למרחב, ולעתים רבות מפחיתות חשש אצל תלמידים בתחילת דרכם, ויוצרות אצלם תחושה נעימה ומרגיעה.
ברמה האנושית, שהיא כנראה בעלת החשיבות הגבוהה ביותר – מורים רבים משתמשים כיום בשיטות לימוד השונות מהשיטות הישנות. בעוד בימים עברו שיטת הלימוד הייתה בעלת אופי נוקשה יותר, והתאפיינה בהעברת חומר יבשה, כיום יש נטייה לשיטות לימוד אינטראקטיביות הנערכות בצורת שיח, ומעלות אצל התלמיד שאלות ורצון לדיון בחומר הלימוד. נמצא כי שיטות לימוד כאלו גורמות לנושאי הלימוד לחלחל טוב יותר אצל התלמידים, ואלו נוטים לזכור ולהבין אותם לעומק.

סביבה לימודית אנושית

האקלים הפדגוגי השתנה רבות בשני העשורים האחרונים. כיום נהוג להשתמש לעתים קרובות בשיתוף וחברתיות, כך שהתלמידים יכולים למשל, להתאסף להרצאה או סיפור, או לעבוד בקבוצות בנושא לימודי כלשהו. מורים מודרניים לרוב מעודדים פרשנויות שונות ותשובות מגוונות, במקצועות בהם הדבר מתאפשר, ונוטים יותר להתייחסות אישית לתלמידים.
הזמן גם הוא משמש ככלי בידי המורים המשתמשים בשיטות הלימוד המודרניות. בעוד פעם היו זמנים ברורים להתנהלות שיעור, היום ישנה גמישות בעניין, והמורה יכול\ה לחלק את הזמן בהתאם לצרכי הכיתה או הקבוצה. ייתכן והמורה יחליט להקדיש חלק מהשיעור לסרט או לשמיעת סיפוריהם של התלמידים, חלק אחר ללמידה בקבוצות וחלק נוסף לשיח משותף, וארגון כזה מאפשר התייחסות מדויקת יותר לתלמידים כפרטים וכקבוצה.

סביבה לימודית חומרית

בעוד חלקנו מדמיינים "בית ספר" כמוסד אפור ומרובע, המכיל שולחנות וכיסאות אחידים בצבעים משעממים, ייתכן ונופתע בכניסתנו לחלק מבתי הספר המודרניים כיום.
עיצוב הסביבה הלימודית הולך ונכנס לתודעה כגורם מכריע בתהליך הלימודי.
נמצא כי עיצוב סביבה לימודית יכול להשפיע על רמות לחץ וחשש אצל תלמידים, על איכות הלמידה, וחשוב מכל – על החוויה הכללית אותה הם לוקחים עמם הביתה בשובם מיום הלימודים.
תלמיד שנכנס לסביבה לימודית המעוצבת בצבעים מרגשים, קירות מדברים, מרחבי עבודה פעילים, ופינות ישיבה מיוחדות, מרגיש אחרת, עוד טרם החל התהליך הלימודי הרשמי.
בתחילת מאמר זה הוצגה הטענה שהלמידה מתרחשת בכל זמן, ונראה שסביבה לימודית שמעוצבת נכון – מעירה את חושיו של התלמיד כבר עם הצגת כף רגלו בתחומיה.
חברות עיצוב רבות מציעות כיום פתרונות חדשניים לעיצוב סביבות למידה. להבדיל ממה שהיה פעם, ובהסתמך על גישות שונות ועל מחקרים פדגוגיים, עיצוביים ובתחום האדריכלות, ניתן למצוא עיצובים מרהיבים של כיתות לימוד, חדרי מחשבים, מבואות כניסה וספריות.
עיצובים כאלו יוצאים מנקודת ההנחה, שסביבת למידה מיוחדת ומעניינת משפיעה ישירות על מיצוי יכולותיו, והחוויה הלימודית, של כל תלמיד ותלמיד.

הגיע הזמן לדבר!

צרו קשר ותקבלו קטלוג ישירות במייל