עיצוב מרחבי למידה

עיצוב מרחבי למידה קיבל תפנית מרשימה בשני העשורים האחרונים, וכיום ניתן לראות שימוש שונה לחלוטין בחלל הלימודי. בעוד פעם הייתה נטייה לעיצוב מרחבי למידה אפורים ולא מזמינים במיוחד, היום אנו נתקלים יותר ויותר בכאלו שהם צבעוניים ומרהיבי עין, מכילים רהיטים מיוחדים ושונים ועושים שימוש תדיר במתקנים אינטראקטיביים, המוסיפים רובד נוסף וחווייתי למרחבי הלמידה.

עיצוב מרחבי למידה פעם

זוכרים את בתי הספר של פעם? ובכן, זה נכון שעדיין קיימים בתי ספר רבים שלא השתנו יותר מדיי, אך עם זאת ניתן לראות מגמה גורפת של מוסדות לימודיים שנראים אחרת לחלוטין.
עיצוב מרחבי למידה בימים עברו היה די בנאלי, ולא הורגש שהושקעה בו מחשבה שהיא מעבר לצורך הפרקטי והמעשי. רהיטי הלימוד – שולחנות וכיסאות, היו מעוצבים בפשטות, מלבניים, ובצבעים סטנדרטיים שלא נותנים יותר מדיי דרור לדמיון.
בעיקרון, כיתת הלימוד של פעם נראתה כחלל שמטרתו היא אחת – העברה חד כיוונית של חומר לימודי מהמורה אל התלמיד.
המקומות בהם עיצוב מרחבי למידה היה קצת אחר, היו בד"כ מקומות כמו חדרי מלאכה ואומנות.

עיצוב מרחבי למידה כיום

לעומת מוסדות הלימוד של פעם, עיצוב מרחבי למידה היום מבוסס על שיטות הוליסטיות, ומחקרים בתחום הלימוד והאדריכלות. זו הסיבה שנוכל לראות עיצוב שונה לגמרי כשנבקר בחלק ממוסדות הלימוד היום. עיצוב זה ניכר לעין בד"כ כבר עם הכניסה למוסד, וברוב המקרים, כבר שם נוכל להיתקל במבואה או מסדרון עם קירות מעוצבים ו"מדברים", המקושטים באיורים, תמונות תלת מימדיות, או סיסמאות מעניינות המושכות את העין.
בעוד כיתות הלימוד של פעם, היו מאורגנות בצורה של שולחן מורה הפונה אל כל שולחנות התלמידים, היום אנו נתקלים בכיתות עם מרחבי ישיבה מגוונים, המאורגנים בצורות שונות ועושים שימוש אחר לחלוטין בחלל. שיטת ארגון הרהיטים מעידה גם על השינוי באופי הלימוד, שהרי היום המורים מעוניינים לעודד שיח בגובה העיניים עם תלמידיהם, ולהצטייר בעיני התלמידים באופן אחר ממה שהיה פעם.
האנשים העוסקים בעיצוב מרחבי למידה כיום, עושים שימוש רב בשילובי צבעים מרתקים ומעניינים. גוונים המושכים את העין שוטפים את רהיטי הלימוד, הקירות, ואפילו את הרצפות והתקרות.

איך משפיע עיצוב מרחב הלמידה?

בוודאי יש ביניכם כאלו השואלים – מהי השורה התחתונה? והאם יש יתרון בעיצוב מרחבי למידה באופן זה? ובכן, כפי שכבר נרמז פה בין השורות, המגמה לעיצובים חדשניים בסביבות הלימוד מבוססת על מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות, והיא טומנת בחובה פוטנציאל משמעותי. המסקנה הגורפת הייתה, שמיצוי יכולותיהם של התלמידים, טמון בסביבה הלימודית המורכבת מהפקטורים החומריים והאנושיים.
עיצוב מרחבי למידה מעניין, מסקרן, ייחודי, וכזה שמגרה ומחדד את החושים, גורם לתחילתו של תהליך למידה אצל התלמיד, גם טרם החל בפועל התהליך הרשמי. אנו לומדים בעזרת החושים שלנו: בעיקר שמיעה וראייה, אך גם יתר החושים, כולם מהווים מכלול של כלים המסייעים לנו בתהליכים לימודיים שונים במהלך חיינו.
תלמיד הנכנס לסביבה המעוצבת בצורה מיוחדת, חושיו מתעוררים מיד, ולכן הוא כבר "מחמם מנועים" לקראת התהליך הלימודי – דבר שישפיע רבות על הטמעת החומר, והיכולת לשלוף אותו גם שנים לאחר אותו יום לימוד. 

 

עיצוב מרחבי למידה מהווה רובד חשוב ביצירת סביבה לימודית מזמינה, אינטראקטיבית ומעניינת. סביבה לימודית הינה מכלול של חומר, אנשים ורעיונות, וכל אלו עובדים יחד ע"מ לגשת לתלמיד בצורה הטובה ביותר.
עיצוב מרחבי למידה בצורה חדשנית, תורם רבות לתהליך הפדגוגי, ולהשארת חותם של חוויה לימודית מהנה ופורייה אצל התלמידים, בכל שלב בו הם נמצאים.

 

הגיע הזמן לדבר!

צרו קשר ותקבלו קטלוג ישירות במייל